URV · FEE · Departament d'Economia · Departament
Departament d'Economia

Docència

La Universitat Rovira i Virgili ofereix 48 ensenyaments distribuïts en 12 centres. El Departament d’Economia imparteix docència en 7 d’aquests centres. És, per tant, un Departament que té un caire transversal. Amb l’actual estructura universitària que distingeix entre ensenyaments de primer i/o segon cicle i programes de doctorat o estudis de tercer cicle, les matèries d’economia són presents en els plans d’estudis de carreres tan diverses com les d’Enologia o Dret. Naturalment, són fonamentals en les de Ciències Empresarials, Administració i Direcció d’Empreses i Economia. A més, el Departament d’Economia ha coorganitzat, durant els biennis 2004-06 i 2005-07, amb el Departament de Gestió d’Empreses de la mateixa Universitat, el programa de doctorat d’Organització Industrial. Aquest programa ha merescut la menció de qualitat del Ministeri d’Educació i Ciència (BOE 14/07/2005).

Els darrers anys la universitat ha començat l’adaptació a l’espai europeu d’educació superior (EEES). Aquest nou model distingeix entre estudis de grau i estudis de postgrau. Ara falta que el Ministeri d’Educació aprovi el registre de títols de grau, però, ara per ara, res fa preveure que disminueixi el nombre de titulacions en què el Departament continuarà impartint docència.

Pel que fa als ensenyaments de postgrau, la Universitat Rovira i Virgili ha començat a elaborar una nova programació. El Departament d’Economia té aprovat un màster d’Organització Industrial, que ha aconseguit l’acreditació de l’Agència de Qualitat Universitària de Catalunya. A més, el curs 2007-08 es posa en marxa un nou itinerari d’Economia Pública que apropa la docència a la recerca d’un nombre important de professors del Departament.

L’adaptació a l’EEES ha suposat un canvi radical en molts aspectes. Per exemple, en l’aplicació de noves metodologies docents o en el tipus i procedència de l’alumnat que demana els nous ensenyaments.

El primer element repercuteix en la presencialitat de les titulacions. Les noves tecnologies de la informació i comunicació (TIC) ofereixen grans possibilitats a la docència universitària i obren noves expectatives als estudiants. L’alumnat ha d’abandonar el seu rol passiu i adoptar-ne un de més actiu i participatiu. L’aprenentatge es converteix en un repte personal superable amb l’ajut, entre d’altres, de les TIC. En aquest sentit, el Departament d’Economia ha apostat per l’adequació de les assignatures de postgrau a aquesta nova metodologia.

Alhora, la semipresencialitat i les noves metodologies poden atraure un públic diferent: més professional, necessitat d’una formació contínua per al desenvolupament de la seva carrera professional i d’una gestió acadèmica molt més flexible. De fet, el Departament d’Economia programa les matèries que imparteix assumint aquestes noves demandes.

Una part considerable dels estudiants ja no provenen de l’entorn més proper de la Universitat. L’especialització dels màsters fa possible que alumnat d’altres països s’interessi per les seves temàtiques. Es pot comprovar aquesta internacionalització observant la matrícula dels estudiants del doctorat o la del màster en Organització Industrial.