La Universitat Rovira i Virgili ofereix 48
ensenyaments distribuïts en 12 centres. El Departament d’Economia imparteix
docència en 7 d’aquests centres. És, per tant, un Departament que té un caire
transversal. Amb l’actual estructura universitària que distingeix entre
ensenyaments de primer i/o segon cicle i programes de doctorat o estudis de
tercer cicle, les matèries d’economia són presents en els plans d’estudis de
carreres tan diverses com les d’Enologia o Dret. Naturalment, són fonamentals
en les de Ciències Empresarials, Administració i Direcció d’Empreses i
Economia. A més, el Departament d’Economia ha coorganitzat, durant els biennis
2004-06 i 2005-07, amb el Departament de Gestió d’Empreses de la mateixa
Universitat, el programa de doctorat d’Organització Industrial. Aquest programa
ha merescut la menció de qualitat del Ministeri d’Educació i Ciència (BOE
14/07/2005).
Els darrers anys la universitat ha començat l’adaptació
a l’espai europeu d’educació superior (EEES). Aquest nou model distingeix entre
estudis de grau i estudis de postgrau. Ara falta que el Ministeri d’Educació
aprovi el registre de títols de grau, però, ara per ara, res fa preveure que
disminueixi el nombre de titulacions en què el Departament continuarà impartint
docència.
Pel que fa als ensenyaments de postgrau, la
Universitat Rovira i Virgili ha començat a elaborar una nova programació. El
Departament d’Economia té aprovat un màster d’Organització Industrial, que ha
aconseguit l’acreditació de l’Agència de Qualitat Universitària de Catalunya. A
més, el curs 2007-08 es posa en marxa un nou itinerari d’Economia Pública que
apropa la docència a la recerca d’un nombre important de professors del
Departament.
L’adaptació a l’EEES ha suposat un canvi radical en
molts aspectes. Per exemple, en l’aplicació de noves metodologies docents o en
el tipus i procedència de l’alumnat que demana els nous ensenyaments.
El primer element repercuteix en la presencialitat de
les titulacions. Les noves tecnologies de la informació i comunicació (TIC)
ofereixen grans possibilitats a la docència universitària i obren noves
expectatives als estudiants. L’alumnat ha d’abandonar el seu rol passiu i
adoptar-ne un de més actiu i participatiu. L’aprenentatge es converteix en un
repte personal superable amb l’ajut, entre d’altres, de les TIC. En aquest
sentit, el Departament d’Economia ha apostat per l’adequació de les
assignatures de postgrau a aquesta nova metodologia.
Alhora, la semipresencialitat i les noves metodologies
poden atraure un públic diferent: més professional, necessitat d’una formació
contínua per al desenvolupament de la seva carrera professional i d’una gestió
acadèmica molt més flexible. De fet, el Departament d’Economia programa les
matèries que imparteix assumint aquestes noves demandes.
Una part considerable dels estudiants ja no provenen
de l’entorn més proper de la Universitat. L’especialització dels màsters fa
possible que alumnat d’altres països s’interessi per les seves temàtiques. Es
pot comprovar aquesta internacionalització observant la matrícula dels
estudiants del doctorat o la del màster en Organització Industrial.